تنوع سليقه مصرف کنندگان | قوانين تجاري|اصول تجارت الکترونيک|خريد و فروش کالا|جلب وجذب مشتري| روش هاي جذب مشتري| فرآيند تجارت|خدمات الکترونيک

تجارت الکترونيک حلقه مفقوده بهره وري بازرگانی

يکي از حوزه هايي که تا کنون به لحاظ نبود بسترهاي نرم افزاري و سخت افزاري تا حدودي از منظر مسوولين اجرايي بخش بازرگاني کشور مغفول مانده است توسعه تجارت الکترونيک بوده است.

تجارت الکترونيکي همان طور که از نامش بر ميآيد به خريد و فروش کالا و خدمات به صورت اينترنتي است. تجارت الکترونيک معمولا کار برد وسيع تري دارد، يعني نه تنها شامل خريد و فروش از طريق اينترنت است بلکه ساير جنبه هاي فعاليت تجاري مانند، خريداري، صورت برداري از کالا ، مديريت توليد و تهيه و توزيع و حمل و نقل کالا ها و خدمات پس از فروش را در بر مي گيرد.

اين شيوه نوين که از نظر کارشناسان اقتصادي و علم بهره وري بهترين روش مقابله با افزايش هزينه هاي توليد، توزيع و مصرف شناخته شده است، از سال ???? هنگامي که شرکت هاي بزرگ اقدام به تهيه شبکه هاي خصوصي کامپيوتري بين خود جهت تبادل اطلا عات تجاري بين شرکا» و توليد کنندگان خود کردند پديد آمد.

اين عمل به نام EDI تبادل اطلاعات الکترونيک معروف شد .اين انتقال اطلاعات که بصورت ساده شده وتحت استانداردهاي لازمEDI ما بين شرکت هاي تجاري صورت مي گرفت مسايل اداري سنتي بر کاغذ ووجود نيروها انساني در اين بخش ها را بطور چشم گيري کاهش داد.

درحال حاضر نيز در حدود ?? درصد از هزار شرکت بدليل کاهش هزينه هاوبالا بردن راندمان کار ازEDI استفاده مي کنند. در واقع پايه واساس تجارت الکترونيکEDI بوده وهست !

امروزه تماس هاي تجاري بر روي اينترنت که به واسطه تجارت الکترونيکي است رو به افزايش گذاشته است .به طور مثال با آمدنEDI بر روي اينترنت اين امکان را براي شرکت ها بوجود آورده است تا سيستم هاي قديمي مربوط به شبکه هاي خصوصي خود را جمع نموده وپول آنها را پس انداز نمايند وبا سرمايه گذاري وگسترش برروي زنجيرهاي جديد تجاري به دادوستدهاي بيشتري در اين زمينه نايل آيند.ساير شرکت ها نيز به سادگي معاملات خود را ،از آن جايي که نيازي به رعايت کردن استاندارد هاي لازم برايEDI در محيط وب نيست ،بر روي وب منتقل کرده اند.

خرده فروشي بصورتline-on حدودا ازچهار سال پيش برروي اينترنت آغاز شد که پيشگامان آن شرکت هاي بزرگ ايترنتي بودند که فروش موارد جزيي (خرده فروشي ) به روش سنتي را ادامه ندادندکه از آنجملهAMAZON وبه تازگيCD مي باشد.

اخيرا نام ها و مارک هاي معروف تجاري ماننند (گپ و وال مارت ) و شرکت هايي از اين قبيل اقدام به تاسيس فروشگاه هاي خود بر روي اينترنت کرده اند ودر اين رابطه متخصصين امر اظهار داشته اند که اين شرکت ها وساير شرکت هاي نام آشنا مي توانند با اين اقدام براي مدتها بر روي اينترنت حضور داشته باشند چرا که امروزه تنها چيزيکه يک فرد به آن نياز دارد داشتن يک دستگاه کامپيوتر ،يک نمايشگر ودسترسي به اينترنت است تا بتوانند به راحتي هر آنچه را که بخواهند از جزيي ترين تا کلي ترين کالا (ماشين) از اين طريق خريداري نمايند.

اين تبليغات اغراق آميز چيست؟چرا به تجارت الکترونيک بهاي زيادي داده مي شود؟اگر شما نظري در مورد تجارت الکترونيک داريد چگونه مي توانيد آنرا اجراکنيد؟

در صورتي که سوالاتي از اين قبيل داريد اين مقاله که در مورد چگونگي عملکرد تجارت الکترونيکي است با قرار دادن شما در فضاي کامل تجارت الکترونيکي پاسخگوي شما خواهد بود.

قبل از اين که تجارت الکترونيک را به طور کامل مورد بحث قرار دهيم بهتر است تا تصوير درستي از تجارت ساده وسنتي داشته باشيم .در صورتي که فهميدن ودرک کلمه تجارت بسط وتعميم مفهوم تجارت الکترونيکي نيز به آساني صورت مي گيرد.

در فرهنگ لغت Collegiate Wedsters Merriam تجارت اينگونه تعريف شده است .

?) روابط اجتماعي -تبادل افکار ،عقايد واحساسات

?) مبادله ويا خريد وفروش کالا در مقياس وسيع شامل حمل ونقل از مکاني به مکان ديگر.

ما علاقه منديم تا در خصوص دومين معني ارايه شده در تجارت بحث کنيم.

وقتي به تجارت به روشهاي متفاوت نظر بياندازيد متوجه چندين نقش مختلف در امر تجارت خواهيد شد.

ـ خريداران :کساني هستند که مي خواهند با پرداخت پول کالايي را خريداري ويا از سرويسي بهره مند شوند .

ـ فروشندگان :کساني هستند که کالاويا خدماتي را به خريداران عرضه مي کنند .معمولا فروشندگان

به دو صورت مختلف مي باشند، خرده فروشاني که بطور مستقيم اجناس خود را به مصرف کننده مي فروشند وعمده فروشان ويا توزيع کنندگان کالا که اجناس وتوليدات خود را به خرده فروشان ويا ديگر طالبان کالا مي فروشند.

ـ توليدکنندگان :کساني هستند که محصولاتي را که توسط فروشندگان ارايه مي شود را توليد مي کنند،

يک توليد کننده همواره ضرورتا يک فروشنده نيز هست زيرا توليد کننده محصولات توليد شده خود را به عمده روشان ،خرده فروشان ويا بطور مستقيم به مصرف کننده عرضه داشته وبفروش مي رسانند.

در ذيل فهرستي از اصول مهم يک فعاليت تجاري آمده است .اين موارد شامل عملکرد فروش يک کالا توسط يک خره فروش به مشتري است.

?) وجود داشتن چيزي براي فروش

اگر خوسته باشيد چيزي را به يک مشتري بفروشيد اصل مطلب آنست که چيزي براي فروش داشته باشيد. اين کالا مي تواند هر چيزي باشد، از بي ارزش ترين کالا تا با ارزش ترين آن ، شما ميتوانيد                                                                                                                                                                                         اين کالا را مستقيما از توليد کنندگان آن ويا از طريق توزيع کنند گان کالا خريداري نماييد ويا اينکه خود توليد کننده وعرضه کننده آن کالا باشيد.

?) مکان

شما مي بايست همچنين مکاني براي عرضه کالاهاي خود داشته باشيد .داشتن يک مکان براي ارايه کالا ضروري است .اين مکان گاهي اوقات مي تواند بسيار موقتي حتي به شکل يک شماره تلفن باشد! که اين شماره تلفن در تجارت به عنوان مکان شما قلمداد مي شود.

?) جلب مشتري

براي جلب وجذب مشتري نيازمند يافتن روشهايي مي باشيد که به اين فرآيند بازاريابي گويند.چنانچه کسي از امکانات شما اطلاعاتي نداشته باشد ، هرگز قادر به فروش کالاي خود نخواهيد شد. يکي از روش هاي جذب مشتري قرار دادن محل فروش در مراکز پر رفت وآمد تجاري است. تهيه و ارسال کاتالوگ مربوط به پذيرش سفارشات پستي نيز خود نوعي ديگر از اين موارد است.

?) سيستم در يافت پول

سيستمي براي دريافت پول اجناس سفارش داده شده از طرف مشتري نيز بايستي وجود داشته باشد . بطور مثال در فروشگاه هاي بزرگ ومعتبر پرداخت اجناس خريداري شده بصورت نقدي يا چک ويا از طريق کارت هاي اعتباري انجام مي شود.از طرفي ديگر در بعضي از شرکت ها نيازي نيست تا پول خريد کالا ويا سرويس ارايه شده در زمان تحويل آنها پرداخت شود وبرخي از محصولات وخدمات پيوسته در حال ارايه شدن هستند (آب ،برق و....)که هزينه آنها بافرستادن صورتحساب دريافت مي گردد.

?) تحويل کالا

روش وسيستمي است براي تحويل محصول ويا خدمات به مشتري لازم لست وجود داشته باشد . در فروشگاهي مانند (وال-مارت) اين عمل به صورت خودکار انجام مي شود .

مشتري کالاي مورد نظر خود رابرداشته پول آنرا پرداخت مي نمايد و از فروشگاه خارج مي گردد . در خريد و فروشهايي که از طريق سفارشات پستي صورت مي گيرد کالاي مورد نياز مشتري بسته بندي شده واز طريق پست فرستاده مي شود.

اجناس بزرگ نيز توسط کاميون وياقطار ارسال مي گردد.

?)کالاي مر جوعي

گاهي اوقات مشتري کالاي خريداري شده را نمي پسندد ،بنابراين مي بايست روشي براي پذيرفتن کالاي مرجوعي خود بيابيد. به طور قطع مبلغي را براي پس فر ستادن کالا از طرف مشتري منظور خواهيد کرد وهمواره مشتريان خود را نسبت به عدم باز پس گرفتن کالاي فروخته شده واينکه در صورت پس فرستادن آن بعنوان جريمه هزينه اي کسر خواهد شد شد، مطلع وآگاه سازيد.

?) معيوب شدن کالا

گاها يک کالاي فروخته شده دچار اشکال ويا خرابي مي شود در اين حالت مي بايست در صورت داشتن ضمانت نامه در مورد کالاي فروخته شده به تعهدات آن عمل کرد که اين مسيله در مورد خرده فروشان وفروشندگان جز اين قسمت از کار اغلب توسط توليد کنندگاني که جنس را در اختيار آنها قرار داده اند تا بفروش رسانند انجام مي شود وتعهد اين کار بر عهده آنها مي باشد.

?) سرويس وخدمات پس از فروش

امروزه بسياري از محصولات آنقدر متنوع وعملکرد آنها پيچيده شده است که نيازمند خدمات وارايه سرويس پس از فروش به مشتري مي باشند،در اين حالت نيازمند داشتن بخشي تحت همين عنوان مي باشد تا موارد مربوط به راهنمايي و کمک به مشتري جهت استفاده از آن کالا را انجام دهند.

 

کامپيوتر در اين زمينه مي تواند مثال بسيار خوبي باشد. کالاهايي مانند تلفن همراه که مدام در حال تغيير وتحول هستند، نيازمند دگرگوني وتغيير در خدمات پس از فروش نيز مي باشند زيرا مشتري خواهان آنست تا اين خدمات در طول زمان تغيير نمايد .

در فروشگاه هايي که از طريق تجارت الکترونيکي صورت مي گيرد تمامي اين عناصر وجود دارد.

براي اداره کردن تجارت الکترونيک عوامل زير مورد نياز است :

?)داشتن يک محصول براي عرضه کردن

?) مکاني براي فروش-در تجارت الکترونيک محصولات بر روي وب سايت عرضه مي گردند ووب سايت حکم مکان رادارد که در آن اجناس وخدمات ارايه مي گردد.

?) روشي براي جلب مشتري به وب سايت خود

?)روشي براي دريافت سفارشاتform online

?)روشي براي دريافت پول

معمولا عمل پرداخت حساب هاي شرکت ها وبازرگانان از طريق کارت اعتباري صورت مي گيرد ودر اين حالت بايد بر روي وب سايت از ضمانت مطميني جهت انتقال اين اطلاعات به بانک بر خوردار باشيم ويا اينکه اصلا مايل باشيد دريافت پول را از همان روش هاي معمول ومتداول سنتي يعني پرداخت مستقيم ونقدي ويا از طريق چک وپست صورت دهيد.

?)اجراي سهل وآسان عمليات ارسال کالا به مشتري

?)روشي براي دريافت کالاي مرجوعي

?) در صورت نياز روشي براي انجام ادعاهايي که در خصوص تضمين کالا صورت گر فته است .

?) روشي براي فراهم آوردن سرويس دهي به مشتري:اغلب از طريق پست الکترونيک وفرمهايonline انجام مي شود.

در مقالا ت مربوط به تجارت الکترونيک مزيت هاي اين روش نام برده شده است:

ـ بهاي پايين معاملات

ـ حجم بالاي خريد در يک معامله

ـ يکي شدن با چرخه هاي تجارت

? در مورد اول توضيح آنکه ،چنانچه سايت تجارت الکترونيک بخوبي عمل کند بدليل خود کار بودن فرآيند تجارت بر روي وب مي توان هزينه هاي مربوط به گرفتن سفارشات وخدمات پس از فروش را بطور قابل ملاحظه اي کاهش داد.

? در مورد دوم:

سايت آمازون داراي مشخصه اي است که هيچ فروشگاه ديگري آن راندارد. هنگامي که شما توضيحات مربوط به کتابي را مي خوانيد،مطلع مي شويد که چه کتاب هاي ديگري را ساير افراد در زمان سفارش دادن کتاب مورد نظرتان خريدار ي کرده اند.اين بدين معني است که شما مي توانيد کتابهايي را بيابيد که مطالبش در رابطه با کتاب مورد نظر شماست وساير افراد نيز آنها را خريداري کرده اند .

به دليل مشخصه هايي اينچنين افراد مي توانند کتابهاي بيشتري را از اين سايت خريداري نمايند تا از يک کتابفروشي معمولي.

? درمورد سوم : وب سايتي که به نحوي با چرخه هاي تجارت در ارتباط مي باشد مي تواند اطلاعات بيشتري نسبت به گذشته در دسترس مشتريان خود قرار دهد .بعنوان مثال اگر شرکتDell مراحل توليد وساخت تا ارسال هر يک از دستگاههاي کامپيوتر خود را نشان مي دا د ،خريدار وسفارش دهنده دستگاه مي توانست دقيقا بداند که سفارش وي تا چه مرحله اي پيش رفته است واين همان کاري است که شرکتFebex آنرا انجام داده است ، تمامي اين مراحل به صورت زنده نشان داده مي شود(line-on)! وبدينوسيله اطلاعات بيشتري را در اختيار خريدار خود مي گذارد.

افراد مي توانند خريدهاي خود را بطرق مختلف انجام دهند.شرکت هايي که فروش خود را از طريق سفارشات پستي انجام مي دهند امکان خريد از منزل رانيز مهيا ساخته اند وتجارت الکترونيکي نيز شما را از اين نعمت بر خوردار ساخته است .اما وب مشخصه هاي ديگري نيز دارد.

اين مشخصه ها عبارتند از:

?) توانايي به انجام رساندن يک سفارش در عرض چند روز

?) توانايي در به سهولت انجام دادن سفارشات پيچيده

?) امکان مقايسه کردن قيمتها بين چندين فروشنده به اساني

?) امکان دسترسي ومطالعه کاتالوگ هاي مهم وبزرگ به راحتي

شرکتي که امور دادوستد خود را از طريق اينترنت انجام مي دهد مي تواند کاتالوگي را روي صفحه وب قرار دهد که هرگز نمي توان آن را در يک صندوق پستي معمولي آنرا جاي داد.

براي نمونه سايت آمازون فروشنده ? ميليون کتاب است. تصور کنيد که اين شرکت خواسته باشد تمامي اطلاعات موجود در پايگاه داده هاي خود را در يک کاتالوگ (کاغذ)جاي دهد.

اکثرا تحقيقات که در زمينه تجارت الکترونيکي بعمل آمده نشان داده است که سرعت وسهولت آن باعث مقبوليت وگسترش آن شده است .اما به نظر مي رسد چيزي بالاتر از اين مسايل وجود داشته باشد.

در يک سمت فرصتي مناسب را براي مصرف کنندگان بوجود آورده است واز سوي ديگر خطري است وتهديدي است براي تجارت به شيوه سنتي،خلاصه آن که تجارت اللکترونيکي موانع ومشکلاتي را که براي مدتها در سر راه فروش به روش معمولي وقديمي بوده است را از ميان بر داشته است.

مانند از ميان بر داشتن محدوديت هاي جغرافيايي که بدين وسيله از هر گوشه از جهان کاربران مي توانند از خدمات ومحصولهاي شما از طريق سايتتان استفاده کرده وخريد نمايند ونيازي به داشتن فروشگاه هايي بطور فيزيکي در اقصي نقاط جهان نداريد.

زماني باز نگه داشتن يک فروشگاه بطور ?? ساعته باصرفه بود اما وب سايتهاهم هيچ وقت تعطيلي ندارند وهميشه باز هستند .مقايسه نمودن فروشگاهها با يکديگر نيز به راحتي يک آب خوردن شده است چونکه فروشگاه بعدي به دوري يک کليک کردن است ! امروزه با اين روش نمي توان با دادن اطلاعات ناکافي به مشتري اورا واداشت تا قيمتي بيش ازقيمت اصلي کالا را بپردازند چرا که باز هم مقايسه کردن کالا راهي به دوري يک کليک کردن است تا از منبعي ديگر قيمت حقيقي کالا را استعلام نمود.

عواملي که باعث کند پيش رفتن وگسترش سريع يافتن دادوستدهايline-on بر روي اينترنت شده است نگراني وعدم اطمينان کاربران وخريداران کامپيوتري است که معاملات مستقيم بر روي اينترنت را مطمين وامن نمي دانند وهمين امر باعث ناتمام ماندن معاملات بر روي اين سايتها مي شود وتجارت الکترونيک راه طولاني را در پيش رو دارد.

? راه اندازي يک فروشگاه تجارت الکترونيکي

امروزه داغترين بازي بر روي اينترنتCOMMERCE-E مي باشد که بازيکنان بسيار زيادي داشته وبرندگان اين بازي بسيار اندک مي باشند.مشکل ترين ومهم ترين مسيله سايت هاي تجارت الکترونيکي برنامه هاي COMMERCE-E مي باشد.

اين برنامه مي تواند اگر درست انتخاب شود باعث پولسازي وکسب در آمد براي سايت شودواگر اشتباه انتخاب شود باعث زيان خواهد شد.

در يک تجارتخانه براي ساخت آن از مصالح ساختماني استفاده مي شود در حاليکه در ساخت يک سايت آنهم بر روي اينترنت سروکار ما با بيت وبايت خواهد بود. ودر اينجا تنها چيزي که مطلب را کمي دشوار مي سازد بهره جستن از برنامه ها ونرم افزارهاي مناسب براي ساختن يک سايت تجارت الکترونيک است.

ساختن صفحات وب تا مراجعه کنندگان به آن را از قسمت هاي مختلف شامل صفحات مربوط به توليدات ومحصولات، نحوه انجام معامله ودر خواست سفارش خريد ،بازتابها ونتايج عملکرد ومانند اينها را مطلع سازد.

پيچيده ترين حالت اينست که شرکت مربوطه براي ساختن سايتECOMMERCE خود تصميم به طراحي نرم افزارهاي مربوطه بگيرد که اين مسيله مستلزم در اختيار گرفتن متخصصان بسيار پيچيده اي در زمينه هاي طراحي صفحات وب وبرنامه نويسان مجرب تحتHTML وASP و... خواهد بود.

در حال حاضر ودر اين مقوله ده ها شرکت بر روي اينترنت وجود دارند که ارايه دهنده فروشگاه هاي مجازي بر روي سرورهاي مطمين وامن هستند وبراي قيمت دريافت وپرداخت پول نيز از برنامه هايي که توسط شرکت هايي نظيرIBM ،مايکروسافت وساير شرکت هاي معتبر ديگري مانند ICAT تهيه شده است خريداري وسود جست .

در برخي موارد هم شما نيازي به خريداري کردن چنين نرم افزارهايي نداريد بلکه به راحتي مي توانيد يک وب سايت به همراه نيازمندي هاي مربوطه آنرا از شرکت هاي اجاره دهنده وب اجاره نماييد.

نرم افزارهايECOMMERCE و مسايل امنيتي آن

از آن جايي که دادوستد حالت حقيقي وواقعي وجود ندارد معاملات اينترنتي مي توانند در کل با خطر ريسک همراه باشد . بنابراين امنيت بخشيدن به اين مسيله لزوما احساس مي شود.

خريدار بايد قادر باشد تا نوع پرداخت خودرا مشخص سازد وبرنامه اي نيز وجود داشته باشد تا صحت توانايي پرداخت وجه توسط خريدارراکنترل وتاييد نمايد.اين مواردميتواند از طريق کارتهاي اعتباري ،پرداخت نقدي الکترونيکي ويا در خواست سفارش صورت پذيرد.

نرم افزارهاي مخصوصي به مانند Cash-Cyder ومايکروسافتWallet قادر به تشخيص خريد وخريدار مي باشند.

نرم افزارECOMMERCE معمولا تحت ارتباطات کد ورمز دار شده به مانن SSL د(سوکتهاي امنيت لايه اي) ويا SET (معاملات الکترونيکي محافظت شده )کار مي کنند که تمام آنها براي کدگذاري کردن اطلاعات در هنگام انتقال اطلاعات محرمانه بين شرکتهاي فروشنده کالا وخريداران ،برنامه ريزي شده است.

يکي از سايتهايي که خدمات الکترونيک را ارايه مي دهد سايتCOM.AACART مي باشد.اين سايت نرم افزاري ارايه مي دهد که به توسط آن مي توانيد يک وب سايت شامل کاتالوگي از محصولات خودو يک سيستم خريد اعتباري ايجاد کنيدAACART .

سيستم خريد اعتباري قدرتمند ،حرفه اي وقابل دستيابي مي باشد.

استفاده از آن هنوز بسيار آسان است .يک فروشگاهONLINE مي تواند در عرض چند دقيقه ايجاد شود، واز نرم افزار کارت خريد قدرتمند ما استفاده کند.

شما مي توانيد کنترل وب سايت تجارت الکترونيک خود را به عهده بگيريد بدون اينکه دانشي از اينترنت ياHTML داشته باشيد و همهSETTING هاي وب سايت شما از از طريق مرور گر شبکه انجام مي شود.

در تکنولوژيDATABASE اضافه کردن يک محصول به آساني تايپ کردن نام آن محصول، قيمت محصول داخل يک مرورگر شبکه است .نرم افزار کامل کارت خريد ما موارد زيادي را ارايه مي دهد از جمله:

ـ جستجويONLINE

ـ پروسسREALTIME کارت اعتباري

ـ خريد ايمن

? روشهاي تامين امنيت :

براي تامين امنيت فروشگاه که از مهمترين مسايل تجارت الکترونيکي است روشهاي مختلفي وجود دارد که دوروش متداول آن عبارتند از:

SSL ( ?

روشي است براي برقراري يک ارتباط امن بين فروشنده وخريدار .اين روش توسط شرکتNetsape در اواخر سال ???? طراحي شد واکنون به عنوان يکي از استاندارد هاي امنيتي اينترنت پذيرفته شده است .از روشSSL بطور گسترده توسط فروشگاههاي الکترونيکي به منظور بکارگيري کارتهاي اعتباري استفاده مي گردد .با استفاده از اين روش ،اطلاعاتي که از طرف خريدار به فروشگاه الکترونيکي ارسال مي گردند تبديل به رمزهاي خاصي شده که فقط توسط فروشگاه قابل خواندن است . در عين حال اين امکان در هنگام برقراري ارتباط با وي مطمين شده وحتي براي اثبات هويت خود اطلاعات را به همراه يک امضاي الکترونيکي به طرف مقابل ارسال نمايند.روشSSL از ديد خريدار شفاف بوده وبه محض آنکه ارتباط کامپيوتر خريدار با کامپيوتر سرويس دهنده فروشگاه مجهز بهSSL شود از اين پس کليه اطلاعات بصورت امن مبادله مي شود.

SET (?

روشي است براي حفظ امنيت تراکنشهاي کارتهاي اعتباري بر روي اينترنتSET. از رمز نگاري براي رسيدن به اهداف زير استفاده مي کند:

?) محرمانه کردن اطلاعات

?) تامين درستي پرداخت

?) تصديق اصالت فروشگاهها ودارندگان کارت اعتباري

اين روش علاوه بر آنکه اطلاعات را رمز کرده وصحت ادعاي طرفين را به يکديگر ثابت مي کند داراي يک امتياز نسبت به روشSSL است .در روشSET فروشنده هيچ دسترسي به اطلاعات کارت اعتباري خريدار نخواهد داشت ،بعبارت ديگر اطلاعات کارت اعتباري خريدار به هنگام خريد به سايت فروشنده ارسال نشده بلکه بين خريدار وخود بانک مبادله مي شود.در حال حاضرSSL به خاطر ارزانتر وساده تر بودن بيشتر از روشSET مورد استفاده است .

? انواع تجارت الکترونيک

? C?B ياBUSINESS-TO-CONSOMER

به اين مطلب اشاره مي شود که با بهره گرفتن از بستر اينترنت امکانات ويژه اي براي مصرف کنندگان در عرصه دادوستد وتجارت فراهم شده است ونقش مهمي را به آنها در اين رابطه داده است.

در C?B توسط اينترنت اين امکان بوجود آمده است تا مصرف کننده بدون نيازبه فروشنده کالاهاي خود را مستقيما در سطحي وسيع خريد نمايد که اين امکان بر روي سايت ،بياييد آن را بخريم ،(COM.LETSBYIT) براي مصرف کننده بوجود آمده است تا بر ضد فروشندگان ودر معذورات قرار دادن آنها در زمينه تجارت اجناس در اندازه هاي بزرگي همچون تلويزيونهاي صفحه بزرگ را هم خريداري نمايندويا سايت ديگري به نام ، (WORLD YOUR SHARE) ،بياييد دنيايتان را قسمت کنيداين توانايي وامکان را براي آماتور ها وتازه کارها ي با استعداد فراهم ساخته تا خودشان که در اينجا نه فروشگاهي،نه مغازه اي نه شرکتي وتجربه ودادوستدي دارند بتوانند از طريق اين عکسها ويا فيلمهاي ويديويي خود را به تلويزيون ويا ساير رسانه هاي ديگر معرفي و به فروش برسانند.

از طرفي ديگر در اين حالت مصرف کنندگان در ايجاد رقابت بين فروشندگان کالا جهت بوجود آوردن بهترين شرايط فروش اجناس خود بطور قسطي براي جلب هر چه بيشتر آنها نقش تعيين کننده اي را ايفا مي کنند.

? C?C ياCONSOMER TO CONSOMER

در بستر اينتر نت اين امکان فراهم شده است تا دوطرف معامله ودادوستد کننده هر دومصرف کننده باشند!

بطور مثال فرض کنيد شما يک کالاي دست دومي براي فروش داريد بدون آنکه زحمت آنرا بخود دهيد تا آنرا به مغازه محلتان براي فروش برده وصبر کنيد تا به فروش برسدمي توانيد به راحتي درمنز ل خود بنشينيدواز طريق اينترنت آن راحراج کنيد وبه مانند شعبده بازان اجناس کهنه ودست دوم خودرا از اين طريق تبديل به پول نقدکنيد.

وانگهي نکته ديگر اينکه با وجود اينکه مشتري قيمت ارزان جنس را مي بينيد وآن جنس نيز بواقع بيش از آن مي ارزد منتهاي مراتب به دليل سود ومنفعتش ريسک کرده وآن را مي خرد.

به اين طريق يکي از لا يه هاي راکد اقتصادي از رکود خارج شده ويا به عبارتي از بوجود آوردن اقتصادي راکد جلوگيري خواهيم کرد.

? G?G ياGOVERNMENT TO GOVERNMENT

براي بستن قراردادهايي در زمينه هاي مختلف ميان دو کشور از اين سرويس استفاده مي شود.

مثلا چنانچه دو کشور بخواهند قرارداد هايي را در زمينه صادرات وواردات با يکديگر منعقد نمايند بايد ازG?G سرويس استفاده کنند.

? B?A ياADMINSTRATION TO BUSINESS

اين نوع تجارت شامل کليه تراکنشهاي تجاري /مالي بين شرکتها وسازمانهاي دولتي است .تامين نيازهاي دولت توسط شرکتها وپرداخت عوارض ومالياتها از جمله مواردي است که مي توان در اين گروه گنجاند.

اين نوع تجارت در آينده اي نزديک ويعد از آنکه دولتها به ارتقا»ارتباطات خود به واسطه تجارت الکترونيکي توجه نشان دهند،به سرعت رشد خواهد کرد.

? C?A ياADMINISTRATION TO CONSUMER

اين گروه هنوز پديدار نشده است ولي بدنبال رشد انواعB ?C,B?A  دولتها احتمالا تراکنشهاي الکترونيکي را به حيطه هايي همچون جمع آوري کمکهاي مردمي پرداخت ماليات بر در آمدو هر گونه امور تجاري بين دولت ومردم انجام شود،گسترش خواهند داد.

? B?B ياBUSINESS TO BUSINESS

آيا اينترنت در روش عملکرد تجارت محلي با تهيه کنندگان کالاي ديگر دادوستد ها تغييري ايجاد مي کند؟

B?B فرصتهايي را در اختيار شما قرار مي دهد تا بتوانيد هزينه ها ومشکلات مربوط به ارتباط با تهيه کنندگان را کاهش دهيد .با چند شماره گيري از طريق تلفن مي توانيد سفارش خود را دقيقا آنگونه که مايليد دريافت کنيد.با فکرکردن به سفارش خودميتوانيد وقوع اشتباه را کاهش دهيد اما چند بار شما در رابطه با خواندن فاکس ديگران (دست خط) دچار مشکل شده ايد ؟

مثلا مورد سفارش شما?? بوده يا ??؟در تجارت الکترونيکي شمامي توانيدکاتالوگ تهيه کنندگان کالا را در اينترنت ديده وفهرست کالاهاي آنها را با قيمتهاي جاري در اختيار داشته باشيد وسفارش خود را در فرم سفارشات آنها وارد کنيد.تهيه کننده کالا دقيقا سفارش مورد نظر شمارا در يافت مي کند وآنها را فورا ومهمتر از آن بطور صحيح مي فرستد .تجارت الکترونيکي با کاهش اشتباهات وهمچنين کم کردن دخالتهاي انساني (که هردو بسيار پر خرج مي باشند)به تهيه کننده اين اجازه را مي دهد تا سفارش شمارا با هزينه هاي کمتري ارسال نمايند.

شما مي توانيد با مشتري خود نيز به همين روش عمل کنيد ،بجاي چاپ تعداد زيادي کاتالوگهاي پرهزينه ،مجموعه اي از محصولات خودرا روي صفحه اينتر نت بگذاريد واز اين طريق شما مي توانيد کالاي مورد نظر خودرا با نگاه کردن در اينترنت وبا استفاده از عملکردهاي انساني بسيار ناچيز سفارش دهد.

کاتالوگهاي موجود در اينترنت سريعا به روز مي شوند واين امر ناثير بسيار زيادي در هزينه دارد.از يک ورودي ساده ومخصوص استفاده مي کنيد تا بتوانيد مشترياني را که با آنها کارهاي تجاري انجام مي دهيد از ساير مشتريان جدا سازيد .ماهيت تجارت الکترونيکي به شما اجازه مي دهد تا پايگاههاي داده اي خود را توسعه بخشيد و بدينوسيله تمامي سفارشات وسوالات مشتريان را بطور خودکارپيگيري نماييد وديگرنياز ي نداريد تا ميزان فروش خودرا باجستجو وبررسي حجم زيادي از برگه هاي فروش تجزيه وتحليل کنيد. ارتباطات تجاري از طريق تجارت الکترونيکي به شما اين امکان را مي دهد تا اطلاعات مربوط به فروش محصولات ،اعتبار تجار ي،حمل ونقل وساير سايتهاي کاري خود را به طور مفصل ارايه دهيد.نتيجه نهايي اينکه محصولات شما با هزينه اي بسيار کم به منزل خريدار حمل مي گردد.

با توجه به توسعه روزافزون اينترنت در کشورمان نياز به يک سرمايه گذاري در امر تجارت الکترونيک احساس مي شود.در گذشته تجارت از طريق حضور اشخاص در کنار هم ممکن بود اما درحال حاضر اين مسيله کاملا متفاوت شده بدين صورت که شما از طريق اينترنت مي توانيد وارد سايت هايي براي خريدوفروش شويد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خط تولید  ، خدمات فنی و مهندسی ،کارخانه تولید ،خط تولید لوله پنج لایه pex،خط تولید لوله پکس ،محصولات پلیمری ،صنعت پلیمر ، محصولات لاستیک و پلاستیک ، ماشین آلات تولید ،راه اندازی کارخانه ، نصب و راه اندازی خط تولید ، مشاوره صنعتی ، مشاوره تولیدی ،سرمایه گذاری صنعتی و تولیدی ، طرح توجیهی ، پروژه صنعتی ، سازنده خط تولید ،سازنده ماشین آلات ،اکسترود تولید ،سازنده اکسترودر تولید ،اکستروژن ،سازنده_دستگاه تولید لوله پنج لایه ،پلیمر ،تکنولوژی تولید ،فرآیند تولید ،تجهیزات صنعتی،

خط توليد پروفيل در و پنجره upvc، خط توليد داکت برق، خط توليد پنل ديوارپوش ، پانل ديواري و سقف کاذب pvc، خط توليد لوله پليکا PVC، خط توليد لوله تک لايه PEX ،خط توليد لوله پنج لايه کامپوزيت آلومينيوم و پکس  PEX AL PEX، خط توليد لوله يک لايه وچند لايه پلي اتيلن و پلي پروپيلن و پکس PP,PE,PEX، دستگاه لمينيت پانل، دستگاه هات استمپ پانل PVc خط UV ، هاي لايت يا براق پانل

,p production line FIVE LAYER PIPE ,PEX FIVE LAYER PIPE ,PIPING_PEX ,TUBE PEX ,PEX piping, ,PEX_AL_PEX ,PEX PIPE ,PEX_TUBE,production line ,PRODUCTION LINE POLYMER ,Trading Company, ,Production plan ,Industrial design ,Production Project ,Industrial project ,Technical Services ,Engineering services ,production technology ,Production Process ,Industrial equipment ,Machinery, ,Machine ,Setup Factory ,Installation production line Industry,Extrude,extrusion ,Industrial, ,Manufacturer production line, Manufacturer machines and machinery, #pex_pipe_production_line,

,Pex pipe machinery, Pex pipe machine, FIVE LAYER PIPE , ، PIPE PEX-AL-PEX ، pex five layer pipe production line, pex piping production machine  pex pipe، pex tube machinery، PEX tubing، PIPE MANUFACTURE pex-al-pex-pipe-five-layer-production-line-machinery-machine- piping-tubing-tube-ManufacturerEX-AL-PEX PIPE production machine|pex five layer pipe production line| piping machinery| tube tube|PEX tubing| tubing MANUFACTURE FIVE LAYER PIPE , , PERT ، PIPE PEX-AL-PEX ،pex pipe , pex five layer pipe production line, pex pipe production line  pex، pex piping ، pex pipe mashinery، PEX PIPE MACHINE،PEX AL PEX PIPE

خط توليد لوله پنج لايه و تک لایه آلومینیوم و پکس pex ، ماشین آلات توليد لوله پنج لایه و تک لایه پکس PEX ، دستگاه تولید لوله هاي پنج لايه ، کارخانه تولید لوله پنج لایه PEX ، خط تولید لوله تک لایه PEX , PERT خط-تولید-دستگاه-لوله-پنج-لایه-پکس-آلومینیومخط توليد لوله پنج لايه و تک لایه کامپوزیت آلومینیوم و پکس pex ، ماشین آلات توليد لوله پنج لایه و تک لایه پکس PEX ، دستگاه تولید لوله هاي پنج لايه ، کارخانه تولید لوله پلي اتيلن PEX ،