ده روش برای طراحی موفق آرم تجاری
- بوسیله: مدير سايت
- دسته: تبليغات
- تاریخ: 1392/08/01
- بازدید: 7932
مبانی نفوذ پيامهای تبليغاتی محصولات رقيب فرايندهای مديريت استراتژيک برنامه ريزی و کنترل سازمان
ده روش برای طراحی موفق آرم تجاری
مشتريان اغلب به آرم شرکتها توجه زيادی نشان ميدهند، زيرا اين علامتها بر "ارزش" محصولات و خدمات ميافزايند. گاه اين "ارزش" به مهمترين عامل تحريک کنندهمشتريان براي خريد و استفاده از محصولات و خدمات ، تبديل ميشود.
اينجا است که علامت تجاری و يا آرم معنایی گنگ مييابد. قبل از هر چيز اين "ارزش" دقيقا به چه معنا است؟
ارتباط نوع محصول و نام شرکت و ارزش مطروحه نيز بسيار با اهميت است. حرفهايهاي بازاريابي، همهاين موارد را تبليغات مينامند.مشتريان عاشق تبليغات هستند، بنابراين آرمها را نيز دوست دارند. خبرگان در امر بازاريابي، انتخاب يک آرم يکدست و کامل را کليد همه مشکلات بازاريابي ميدانند.
حال، راز طراحي موفق يک آرم چيست؟
قبل از پاسخ به اين سوال، بياييد سه رويکرد رايج بسياري از بازاريابان را در توسعه وطراحي آرم، با کمک گرفتن از انسهاي تبليغاتي مشاورين و موسسات طراحي آرم، بررسي کنيم.
البته اين نظريات اغلب پايه واساس درستي ندارند و از نظر من اين افراد تاکنون نتوانسته اند علامت تجاري موفقي طراحي کنند. به هر حال اين سه رويکرد عبارتند از:
1- دکوراسيون
2- الحاق
3- Golem
در روش اول اين طور به نظر ميرسد که تمايز، عاملي براي جلوه بيشتر است. متخصصين با اشاره به نامها و نشانههاي طراحي شده اظهار ميکنند: "ما آرمهايي متمايز از رقيبان خود، طراحي ميکنيم، به اين ترتيب مشتريان، ما را از بقيه تميز ميدهند."
اين روش، رويکردي کاملا ابتدايي است و براي افزايش اعتبار بايد آن را با عواملي از 2 رويکرد ديگر تلفيق کرد.
روش"الحاق"، ارزشهاي مربوط به آرم و ساير مفاهيم مورد نظر را به اسم، نشانه و همچنين موضوعات مربوط به رويکرد قبلي اضافه ميکند. روند منطقي اين جريان به اين طريق پيش ميرود:
مشتري، آرم و "ارزش"هاي افزوده به آن را که به شکلي زيبا تصوير شده، در پيغامهاي الکترونيکي ديده، بلافاصله احساس ميکند که اين علامت تجاري نيازهاي او را برآورده ميکند. طرفداران طراحي آرمهاي احساساتي ادعا ميکنند، آنها نيز تقريبا از اين روش استفاده ميکنند. (مثلاً آنها در تبليغات، احساسات را برانگيخته و آن را تحريک ميکنند.)
در رويکرد سوم، بازاريابان، سعي ميکنند، تبليغاتشان با هويت انساني و شخصيت پردازي همراه باشد. به اين ترتيب مشتري با آرم ارتباط برقرار ميکند.
به عقيده نويسنده، اين 3 نگرش، شرکتها را به بيراهه کشانده، موجب شده پتانسيل و نيروي لازم براي طراحي آرم را نديده بگيرند.
اما رويکرد ديگري هم وجود دارد، که به نظر من سودمندترين روش است. کارآمدي اين روش را تحقيقات و نظريات روان شناسانه و جامعه شناسانه ثابت کردهاند.
منطق توسعهطراحي آرم با "ارزش" افزوده، به نحو شگفتانگيزي مشابه منطق توسعهتوليدات است. در هر دو مورد، ابزار يا وسيلهاي توليد ميشود که به درد مشتري بخورد. براي رفع احتياجات مشتري، دانستن نوع اين احتياجات اهميت زيادي دارد. از ديد من، تصميم مصرفکننده براي خوشحال بودن، استراحت، سرگرمي، تقويت اعتماد به نفس، خيال پردازي يا هر مورد روحي ديگر؛ همان "احتياجات" او را تشکيل ميدهند.
مصرفکنندگان، هنگام دستيابي به اهداف و امتيازات تجربي، احساسي، رواني و اجتماعي درست مانند تلاش براي دستيابي به اهداف حقيقي و ملموس، مصمم و هدفمند هستند. علامتهاي تجاري توام با "ارزش"هاي افزوده، ابزاري براي کمک به مصرفکنندگان در دستيابي به اين اهداف هستند. اين ابزار، عوامل کمکي و به زبان ديگر، عوامل کمکي اجتماعي هستند.
در حقيقت يک آرم بدون يک سناريوي متقاعدکنندهبراي افراد، آرم نيست. اين علامت ممکن است به آرم، شباهت داشته باشد؛ نام، نشانه و ويژگيهاي تصويري شناخته شدهاي داشته باشد و حتي از روشهاي تبليغاتي نيز استفاده کند، اما مصرفکنندگان به اين محصول بياعتنا ميباشند.
تمام روشهاي نوين و موفق در امر توليد محصولات و ارايهخدمات، در مورد طراحي آرم نيز چاره ساز است، شرط لازم وکافي براي موفقيت، فراهمکردن چيزي براي مشتري است که به آن نياز دارد ولي نميتواند خيلي سريع به آن دست پيدا کند...به اين دليل که تهيه آن براي مشتري کاري دشوار، پيچيده، پرزحمت، خسته کننده و گسترده است.
مطابق اين رويکرد، آرم شرکتها مسايلي با هويت انساني نيستند و همچنين خارج از فکر مشتري هويت ندارند. آنها فقط ابزار هستند،به همين سادگي ؛ ابزارهايي براي دستيابي به هدف نهايي.
احساسات را نميتوان به علامتهاي تجاري تزريق کرد؛ بلکه اگر به عنوان يک منبع سودمند در نظر گرفته شوند، احساسات را بر ميانگيزند. احساسات مثبت، نتايج مستقيم اين انتظارات هستند. سمبولهاي مختلف (نام، نشانه، فونت، نمادهاو...) بر خلاف انتظار تاثير زيادي ندارند؛ آنها در حقيقت، نشانههايي هستند که ما را براي رسيدن به هدف اصلي هدايت ميکنند.
انتخاب و طراحي آرم 10 مرحله مختلف دارد، يعني 10 روش مختلف طراحي موفق يا ناکارآمد براي کسب درآمد :
1- ارتباط طراحي آرم با سود دهي مستقيم
اصل اوليه طراحي آرم، در نظر گرفتن ارتباط آرم با اسم و ساير نمادها با سود آشکار و محسوس است. (نتيجهاي ملموس يا تجربي). اين سود را يا خود محصول به تنهايي ايجاد ميکند و يا اجزاي تشکيلات بازاريابي. اين اصل مهم را همواره به ياد داشته باشيد.
آرمهاي موفق با رعايت اين اصل به موفقيت رسيده اند. درست است که در اين مرحله خود آرم به تنهايي اهميت چنداني ندارد، اما تا اندازه اي بايد به آن توجه کنيد.
2- طراحي متني با تاثير رواني
يک متن موثر بر احساسات، مفهوم يا اصلي سازمان يافته است، که مشتري را به يک سري عوامل نامربوط ولي تاثيرگذار (مانند تمام فعاليتهاي بازاريابي يک شرکت) مرتبط ميکند.
در اين موارد، متن انتخاب شده، تاثير و سود مورد نظر را تضمين ميکند.
به عنوان مثال: وقتي به طور اتفاقي در قلب منهتن به اساميدو هتل Hudson و Royalton بر ميخوريد، انتظار خدمات در سطوح عالي داريد.اما اگر در هتلي به اسم Boutique Hotel باشيد، تجربهمتفاوتي است. کلمهي Boutique Hotel خدمات بسيار متفاوتي نسبت به ساير هتلها از اين زنجيره ارايه ميدهد- بعضي وقتها تفاوتهايي بين خدمات دو اتاق در يک هتل. در واقع اين تاثير رواني نامها و متنهاي انتخابي است که شما را وادار ميکند به دنبال کشف تفاوتها باشيد.
3- کسب تجربه
در اينجا ميخواهم از تاثير هيپنوتيزم کنندهطراحي آرم صحبت کنم. شما با يک انتخاب درست، در مشتري انتظارات و آرزوهايي ايجاد ميکنيد، که توليدات به تنهايي نميتوانند از پس اين کار برآيند. به عنوان مثال: اسم نوشابه Red Bull ، در مصرف کننده اين حس را به وجود ميآورد که پس از نوشيدن آن، در کنار تاثيرات مثبت فيزيکي موج عظيمياز انرژي به او منتقل ميشود.
4- طراحي آرمهايي که خود معرف خود باشند
در اينجا از سمبولهايي استفاده ميشود که براي همه شناخته شده باشند. اين روش انتخاب آرم، مصرف کننده را وا ميدارد به شناخت جديدي از خود برسد و در حقيقت به هنگام استفاده از اين محصولات مکالمهاي دروني با خود برقرار کند. (براي اين که عزمش را در انتخاب محصول جذم کند). در عين حال اينگونه آرمها عاملي براي ايجاد ارتباط بين افراد مختلف نيز هستند(به هنگام مجاب کردن افراد براي استفاده از اين محصول.)
5- ايجاد وسيله اي براي انتقال پيام
نقش آرم در اين رويکرد، ايجاد سمبولي متفاوت ودر عينحال شناخته شده است. چنين آرميمصرفکننده را قادر ميسازد نظرات جالب توجه و احساسات خاص در مورد آن بيان کند. شرکت بزرگ تجارت الماس De Beers با معرفي الماس به عنوان عامل ايجاد ارتباط بين افراد از الماس به عنوان عامل تحريککننده احساسات و همينطور وسيله ابراز احساسات مشتري استفاده کرد. در سپتامبر2003 اين شرکت از ابزار جديدي براي انتقال پيامها استفادهکرد، زني با حلقه ازدواج در دست راست و به معني استقلال و عدم نياز به جنس مخالف. (برخلاف حلقه در دست چپ که اغلب سمبول نياز و وابستگي است.)
6- ايجاد يک جايگاه اجتماعي/ فرهنگي
در اين جا هدف، ايجاد يک جايگاه اجتماعي و فرهنگي به عنوان راهنماي مشتريان است. اين راهنما مشتري را از آنچه که در اطرافش ميگذرد، هنجارهاي اجتماعي و هرچيز خوشحالکننده، آگاه ميسازد. شرکت Apple با توليد کامپيوترهاي شخصي (نه تنها به عنوان ابزار کار بلکه به عنوان وسيلهاي براي خودشناسي وشکوفايي خلاقيت) گام بزرگي در اين امر برداشته است. در واقع اين آرم، با ايجاد انقلابي فرهنگي امكان شكوفايي خلاقيت را براي عامه مردم ايجاد کرد.
7-در نظر داشتن اهداف متعالي
شما با فعاليت خود، زمينه را براي دستيابي افراد به اهداف بزرگ، فراهم ميکنيد؛ اهدافي که چه بسا افراد نميتوانند به تنهايي به آنها دست پيدا کنند. فروشگاه Body "فروش" را وسيلهاي براي کمک به حفاظت از محيط زيست و ياري کردن افراد مشتاق به اين کار، قرار داد.
8- زندگي در دنياي خيال
دل بستن به يک آرم و انتخاب آن از جانب مشتري شايد به اين دليل باشد که فرد از اين طريق ميتواند، مانند دنياي خيال رفتار کند، يا جوري عمل کند که در واقعيت، جرات انجام آن را ندارد يا نميخواهد هزينه انجام آن را بپردازد.
ايجاد يک ژيمناستيک عاطفي
اغلب به جای عمل به برخی خواستههای درونی، به دليل احترام به قوانين زندگي از آنها چشمپوشی ميکنيم. براي جلوگيري از فرسودگي، ورزش ميکنيم. همينطور به عنوان يك ورزش حسي، به تماشای فيلم ميپردازيم که شايد چندان قانونی يا پذيرفته در قوانين زندگي ما نباشند. آرمهايي مانند Sicily از شرکت Dolce & Gabbana اجازهی کسب چنين تجربههايي را به ما ميدهند.
9- امکان خيال پردازی
درست مانند مورد آخر، اين رويکرد به طراحي آرم به مشتري کمک ميکند تا واقعيات بيرون را به موضوعات تخيلي تبديل کند.مشتريان، اغلب درباره قدرتطلبي، تسلط، بزرگي، موفقيت، عشق، قتل و مانند اينها خيالپردازي ميکنند.آرم Timberland جوري طراحي شده بود تا مشتريان درباره ماجراجوييهاي شجاعانه در مقابل نيروي طبيعت به خيال پردازي بپردازند.
موارد ذکر شده در بالا، انواع مختلف"ارزش" افزوده به کالا هستند.در حقيقت، به کمک اين روشها ميتوان به ايجاد ارزشهاي موثر فکر کرد وآرمها ابزارهايي براي دستيابي به اين هدف هستند.
اين 10 رويکرد،به اعتقاد نويسنده، تفاوتهای بين آرمهاي "مبتدی" و "حرفهای" را آشکار ميکنند.
خط تولید ، خدمات فنی و مهندسی ،کارخانه تولید ،خط تولید لوله پنج لایه pex،خط تولید لوله پکس ،محصولات پلیمری ،صنعت پلیمر ، محصولات لاستیک و پلاستیک ، ماشین آلات تولید ،راه اندازی کارخانه ، نصب و راه اندازی خط تولید ، مشاوره صنعتی ، مشاوره تولیدی ،سرمایه گذاری صنعتی و تولیدی ، طرح توجیهی ، پروژه صنعتی ، سازنده خط تولید ،سازنده ماشین آلات ،اکسترود تولید ،سازنده اکسترودر تولید ،اکستروژن ،سازنده_دستگاه تولید لوله پنج لایه ،پلیمر ،تکنولوژی تولید ،فرآیند تولید ،تجهیزات صنعتی،
خط توليد پروفيل در و پنجره upvc، خط توليد داکت برق، خط توليد پنل ديوارپوش ، پانل ديواري و سقف کاذب pvc، خط توليد لوله پليکا PVC، خط توليد لوله تک لايه PEX ،خط توليد لوله پنج لايه کامپوزيت آلومينيوم و پکس PEX AL PEX، خط توليد لوله يک لايه وچند لايه پلي اتيلن و پلي پروپيلن و پکس PP,PE,PEX، دستگاه لمينيت پانل، دستگاه هات استمپ پانل PVc خط UV ، هاي لايت يا براق پانل
,p production line FIVE LAYER PIPE ,PEX FIVE LAYER PIPE ,PIPING_PEX ,TUBE PEX ,PEX piping, ,PEX_AL_PEX ,PEX PIPE ,PEX_TUBE,production line ,PRODUCTION LINE POLYMER ,Trading Company, ,Production plan ,Industrial design ,Production Project ,Industrial project ,Technical Services ,Engineering services ,production technology ,Production Process ,Industrial equipment ,Machinery, ,Machine ,Setup Factory ,Installation production line Industry,Extrude,extrusion ,Industrial, ,Manufacturer production line, Manufacturer machines and machinery, #pex_pipe_production_line,
,Pex pipe machinery, Pex pipe machine, FIVE LAYER PIPE , ، PIPE PEX-AL-PEX ، pex five layer pipe production line, pex piping production machine pex pipe، pex tube machinery، PEX tubing، PIPE MANUFACTURE pex-al-pex-pipe-five-layer-production-line-machinery-machine- piping-tubing-tube-ManufacturerEX-AL-PEX PIPE production machine|pex five layer pipe production line| piping machinery| tube tube|PEX tubing| tubing MANUFACTURE FIVE LAYER PIPE , , PERT ، PIPE PEX-AL-PEX ،pex pipe , pex five layer pipe production line, pex pipe production line pex، pex piping ، pex pipe mashinery، PEX PIPE MACHINE،PEX AL PEX PIPE
خط توليد لوله پنج لايه و تک لایه آلومینیوم و پکس pex ، ماشین آلات توليد لوله پنج لایه و تک لایه پکس PEX ، دستگاه تولید لوله هاي پنج لايه ، کارخانه تولید لوله پنج لایه PEX ، خط تولید لوله تک لایه PEX , PERT خط-تولید-دستگاه-لوله-پنج-لایه-پکس-آلومینیومخط توليد لوله پنج لايه و تک لایه کامپوزیت آلومینیوم و پکس pex ، ماشین آلات توليد لوله پنج لایه و تک لایه پکس PEX ، دستگاه تولید لوله هاي پنج لايه ، کارخانه تولید لوله پلي اتيلن PEX ،