استانداردهاي ISO/TS 16949 , ISO 9004 , ISO 9001 اصول مديريت كيفيت|سيستم مديريت كيفيت |استانداردهاي سيستم مديريت كيفيت

متن كامل استانداردهاي ISO/TS 16949 , ISO 9004 , ISO 9001

پذيرش سيستم مديريت كيفيت مي‌بايستي يك تصميم گيري راهبردي سازمان باشد. طراحي و به کارگيري سيستم مديريت كيفيت در يك سازمان تحت تاثير نيازهاي در حال تغيير، اهداف ويژه آن، محصولات ارايه شده، فرآيندهاي به كار گرفته شده، اندازه و ساختار سازمان قرار مي‌گيرد. در اين استاندارد قصد بر اين نيست که يکساني در ساختار سيستم‌هاي مديريت کيفيت يا يکساني در مستندات به وجود آيد.

الزامات سيستم مديريت كيفيت که در اين استاندارد تعيين شده است، مكمل الزامات و يا خواسته‌هاي مشخص شده براي محصول هستند. اطلاعاتي كه در ذيل يادآوري آمده است، راهنمايي‌هايي را براي درك بهتر و روشن ساختن الزامات مربوطه ارايه مي‌دهد.

اين استاندارد مي‌تواند توسط طرف‌هاي درون سازماني و برون سازماني و از جمله سازمان‌هاي گواهينامه کننده جهت ارزيابي توانايي سازمان در برآورده کردن خواسته‌هاي مشتري، الزامات مربوط به مقررات و قوانين و الزامات خود سازمان مورد استفاده قرار گيرد.

اصول مديريت كيفيت بيان شده در استانداردهاي ISO 9000 و ISO 9004 در هنگام تدوين اين استاندارد مدنظر قرار گرفته است.

 0-2- رويكرد فرآيندي

 ISO 9001:2000 ، سيستم مديريت كيفيت – الزامات

0-2- ديدگاه فرآيندگرا

اين استاندارد پذيرش يک رويکرد فرآيندي را در هنگام ايجاد، به کارگيري و اثربخشي سيستم مديريت كيفيت به منظور افزايش رضايت مشتري از طريق برآورده کردن خواسته‌هاي مشتري ترغيب مي‌نمايد.

براي کارکرد اثربخش يک سازمان فعاليت‌هاي مرتبط به هم متعددي مي‌بايد شناسايي شده و مديريت گردد فعاليتي که طي استفاده از منابع و با مديريت کردن آن تبديل دروندادها به بروندادها را ميسر مي‌سازد، مي‌تواند به عنوان يک فرآيند در نظر گرفته شود. غالبا برونداد يک فرآيند مستقيما درونداد فرآيند بعدي را تشکيل مي‌دهد.

به‌كارگيري سيستمي از فرآيندها در درون يک سازمان همراه با مشخص کردن و تعامل اين فرآيندها و مديريت کردن آنها «رويکرد فرآيندي» ناميده مي‌شود.

يكي از مزاياي «رويکرد فرآيندي» کنترل مداومي است که بر روي ارتباط بين تک تک فرآيندها در درون سيستم فرآيندها و همچنين بر ترکيب ئ تعامل آنها فراهم مي‌کند.

هنگام به‌کارگيري چنين رويکردي در يک سيستم مديريت کيفيت، اين رويکرد بر اهميت موارد زير تأکيد دارد:

الف) درك و برآورده‌کردن الزامات

ب)  نياز به درنظرگرفتن فرآيندها بر حسب ارزش افزوده

ج)  دست‌يابي به نتايج مربوط به عملکرد و اثربخشي فرآيند و

د)  بهبود مداوم فرآيندها بر پايه اندازه‌گيري مبتني بر موضوعيت.

يادآوري : به علاوه ، روشي كه به نام برنامه – اجراء – بررسي – اقدام ( PDCA ) شناخته مي‌شود نيز مي‌تواند در مورد تمام فرآيندها به اجراء درآيد. PDCA مي‌تواند به صورت خلاصه اينگونه توصيف شود:

برنامه ( Plan )‍:

تعيين اهداف و فرآيندهايي كه براي حصول نتايج ، در تطابق با الزامات مشتري و خط مشي‌هاي سازمان مورد نياز هستند .

اجراء ( DO ):

استقرار فرآيندها

بررسي ( Check ):

پايش و اندازه‌گيري فرآيندها و محصول بر طبق خط مشي‌ها ، اهداف والزامات محصول و نيز گزارش دهي نتايج .

اقدام ( Act ):

انجام اقداماتي كه به طور مستمر عملكرد فرآيند را بهبود دهد .

ارتباط با ايزو 9004

ISO 9001:2000 ، سيستم مديريت كيفيت – الزامات

0-3- ارتباط با ايزو 9004

ويرايش حاضر ايزو 9001 و ايزو 9004 به عنوان يك زوج سازگار از استانداردهاي سيستم مديريت كيفيت به گونه‌اي طراحي شده‌اند كه يكديگر را كامل نمايند ، اما مي‌توانند مستقلا هم مورد استفاده قرار بگيرند. اگر چه اين دو استاندارد بين المللي دامنه كاربرد متفاوتي دارند ، اما ساختار مشتركي به منظور كمك به استفاده آنها به عنوان يك زوج سازگار درنظر گرفته شده است.

ايزو 9001 براي يك سيستم مديريت كيفيت، ‌الزاماتي ر ا معين مي‌نمايد كه مي‌تواند براي كاربردهاي داخلي سازمان يا براي صدور گواهينامه و يا براي مقاصد قراردادهاي مورد استفاده قرار گيرد . اين استاندارد بر روي اثر بخشي سيستم مديريت كيفيت در برآورده‌سازي الزامات مشتري تمركز مي‌نمايد.

ايزو 9004 خطوط راهنما را با اهداف گسترده‌تري براي يك سيستم مديريت كيفيت نسبت به آنچه ايزو 9001 بيان مي‌دارد ارائه مي‌دهد ، به ويژه درباره بهبود مستمر عملكرد كلي و كارآيي سازمان ، و نيز اثربخشي آن . ايزو 9004 به عنوان راهنما به سازمان هايي توصيه مي‌شود كه مديريت رده بالا آنها مي‌خواهد فراتر از الزامات ايزو 9001 حركت كند ، تا نسبت به بهبود مستمر عملكرد ، تلاش نمايد در هر صورت ، اين استاندارد براي صدور گواهينامه يا مقاصد قراردادي كاربرد ندارد.           

يادآوري : دانش و بكارگيري اصول هشتگانه مديريت كيفيت كه در ايزو 2000: 9001  و ايزو 2000 : 9004 اشاره شده است ، بايد توسط مديريت رده بالا در سازمان تشريح و جاري شود.

 0-3-1- راهنماي IATF براي ISO/TS 16949: 2002

راهنماي IATF براي ISO/TS 16949: 2002 مدركي است شامل نمونه‌ها، مثالها و توضيحات پيشنهادي مبتني بر كوشش‌هاي انجام شده در صنعت خودرو كه مي‌تواند در جهت تطابق با الزامات اين استاندارد كمك نمايد .اين مدرك راهنما جهت صدور گواهينامه و يا انعقاد قرارداد بكار گرفته نمي‌شود .

 0-4- سازگاري با ساير سيستم‌هاي مديريت

بين استاندارد بين المللي با استاندارد ايزو 1996 :14001 مطابقت داده شده است تا كاربران از سازگاري اين دو استاندارد بهره‌گيري نمايند.

اين استاندارد بين المللي شامل الزامات خاصي براي ساير سيستم‌هاي مديريت مانند مديريت محيط زيست، مديريت ايمني و بهداشت حرفه‌اي ، مديريت مالي يا مديريت ريسك، نمي‌گردد. با اين وجود، اين استاندارد بين المللي سازمان را قادر مي‌سازد تا سيستم مديريت كيفيت خود را با الزامات ساير سيستم‌هاي مديريت مرتبط ، يكپارچه سازد. ممكن است سازمان سيستم‌هاي مديريت موجود خود را به نوعي كه با الزامات اين استاندارد بين المللي سازگاري داشته باشد تطابق دهند.

براي يك سازمان امكان پذير است كه به منظور سازگاري در سيستم‌هاي مديريتي موجود خود، با خواسته‌هاي اين استاندارد بين‌المللي، يك سيستم مديريت كيفيت مستقر نمايد .

 0-5- هدف از اين استاندارد مشخصات فني

هدف از اين استاندارد توسعه سيستم مديريت كيفيتي مي‌باشد كه بهبود مستمر را با تاكيد بر پيشگيري از خطا و كاهش انحرافات و ضايعات در زنجيره تامين ، فراهم مي‌آورد .

اين استاندارد همراه با الزامات كاربردي خاص مشتري ، نيازمنديهاي اساسي سيستم مديريت كيفيت را براي سازمانهايي كه متعهد به اين مدرك هستند ، تعريف مي‌نمايد .

اين استاندارد قصد دارد تا از انجام مميزي‌هاي متعهد جهت صدور گواهي‌نامه جلوگيري نموده و نگرش مشتركي براي سيستم مديريت كيفيت در حيطه صنعت خودروسازي و سازمانهاي تامين كننده قطعه جهت ارائه خدمات مرتبط با خودرو فراهم نمايد.

سيستم‌هاي مديريت كيفيت – الزامات ويژه جهت بكارگيري ايزو 9001 :2000 در حيطه صنعت خودروسازي و سازمانهاي تامين كننده قطعه جهت ارائه خدمات مرتبط با خودرو

 ISO 9004: 2000

1- هدف و دامنه كاربرد:

اين استاندراد راهنمايي‌هايي را فراتر از الزامات مندرج در استاندارد ايران – ايزو 9001 را ارائه مي‌دهد تا هم اثربخشي و هم كارايي سيستم مديريت كيفيت و در نتيجه امكان بالقوه بهبود عملكرد سازمان مد نظر قرار گيرد. در مقايسه با استاندراد ايران – ايزو 9001 اهداف مربوط به رضايت مشتري و كيفيت محصول گسترش يافته است تا رضايت طرف‌هاي ذينفع و عملكرد سازمان را نيز شامل گردد.

اين استاندارد در مورد فرآيندهاي سازمان قابل اعمال است و در نتيجه اصول مديريت كيفيت كه مبناي اين استاندارد است، مي‌تواند در سرتاسر سازمان بكار گرفته شود. تأكيد اين استاندارد بر دستيابي به بهبود مداوم است كه از لحاظ ميزان رضايت مشتريان و ساير طرف‌هاي ذينفع اندازه‌گيري شود.

اين استاندارد دربرگيرنده راهنمايي و توصيه‌ها مي‌باشد و براي گواهي كردن، استفاده در موارد مبتني بر قوانين، مقررات و قراردادها يا به عنوان راهنما براي بكارگيري استاندارد ايران – ايزو 9001 در نظر گرفته نشده است.

 1- دامنه كاربرد

1-1- كليات

ISO 9001:2000 ، سيستم مديريت كيفيت – الزامات

1 – دامنه كاربرد

1-1- كليات

اين استاندارد بين المللي الزامات سيستم مديريت كيفيت را براي سازماني تعيين مي‌كند كه :

الف ) نياز دارد توانايي خود را در فراهم آوردن مداوم محصولي كه الزامات مشتري و الزامات قانوني را برآورده مي‌سازد نمايش دهد.

ب ) مي‌خواهد ميزان رضايت مشتري را از طريق كاربري مؤثر سيستم ، از جمله فرآيندهايي كه به بهبود مستمر سيستم و اطمينان از تطابق با الزامات مشتري و الزامات قانوني مقتضي مي‌پردازد ، افزايش دهد .

يادآوري : در اين استاندارد بين المللي ، واژه محصول فقط به محصولاتي طلاقي مي‌شود كه براي مشتري در نظر گرفته شده‌اند يا از طرف مشتري درخواست گرديده‌اند.

 اين استاندارد در اتصال با ايزو 2000 :9001 الزامات سيستم مديريت كيفيت جهت طراحي و توسعه ، توليد و در مواقع لزوم نصب و ارائه خدمات براي محصولات وابسته به خودرو را تعيين مي‌نمايد .

اين استاندارد مشخصات فني (‌TS) براي مكانهايي كاربرد دارد كه در آن، قطعات معين شده توسط مشتري براي توليد و يا ارائه خدمات، ساخته مي‌شوند.

فعاليت‌هاي پشتيباني چه در مكان توليد يا ارائه خدمات ( سايت ) چه بصورت مجزا مانند مراكز طراحي ، دفاتر مركزي و مراكز توزيع به عنوان بخشي از مكان توليد و يا ارائه خدمات ، مورد مميزي قرار مي‌گيرند ، اما نمي‌توانند براساس اين استاندارد به تنهايي گواهينامه دريافت كنند .

اين استاندارد مشخصات فني (‌TS ) در چرخه تامين خودرو مي‌تواند بكار گرفته شود .

 راهنماي IATF

مكان‌هاي راه دور كه كارگاه‌ها را پشتيباني مي‌كنند به تنهايي نمي‌توانند گواهينامه ISO/TS 16949: 2002 را دريافت نمايند. كاربرد رويكرد مميزي فرآيندگرا در خودروسازي مشتمل بر بازنگري، شناسايي و مديريت فعاليت‌هاي مرتبط مي‌باشد.

رويكرد مميزي فرآيندي كنترل مداومي بر روي ارتباط مابين فرآيندهاي داخلي به تنهايي و همچنين تركيب و تعامل آنها در برآورده ساختن الزامات اين مشخصه فني را مورد آزمايش قرار مي‌دهد.

بالأخص شواهد مي‌بايست از ارتباطات مابين فرآيندهاي شناسايي شده براي حوزه مورد مميزي و فرآيندهاي شناسايي شده در مكان‌هاي پشتيباني مانند مراكز طراحي، ‌دفاتر مركزي، مراكز توزيع، جمع‌آوري شوند كه خروجي از يك فرآيند مستقيما به صورت ورودي به فرآيند ديگر مي‌باشد

1-2- كاربرد ISO 9001:2000 ، سيستم مديريت كيفيت – الزامات

1-2- كاربرد

تمامي الزامات اين استاندارد بين المللي عمومي بوده و قابليت اعمال در كليه سازمان‌ها را صرف نظر از نوع، اندازه آنها و نوع محصولي كه فراهم مي‌آورند دارا مي‌باشند.

در موقعي كه هريك از الزامات اين استاندارد بين المللي بر حسب ماهيت سازمان و محصولات آن اعمال شدني نمي‌باشند ، مي‌توانند كنار گذاشته شوند.

هنگامي كه اين چنين مواردي براي كنارگذاشتن وجود دارد، ادعاي انطباق با اين استاندارد بين المللي فقط هنگامي پذيرفته است كه اينگونه موارد مربوط به الزامات بند (7) باشد و اين موضوع توانايي با مسئوليت سازمان را در قبال فراهم آوري محصولي كه الزامات مشتري و الزامات قانوني مقتضي را برآورده مي‌سازد، تحت تاثير قرار ندهد.

فقط اجازه داده مي‌شود كه بند 7-3 در جايي كه سازمان مسئوليت طراحي و توسعه محصول را بر عهده ندارد، كنارگذاشته شود . اين كنارگذاري شامل طراحي فرآيند ساخت نمي‌شود .

 راهنماي IATF

صرفنظر كردن از الزامات ISO/TS 16949: 2002 محدود به موارد ذيل مي‌گردد:

1- الزامات مربوط به بند 7-3- در مواردي‌كه سازمان مسئول طراحي و توسعه محصول نمي‌باشد.

2- سازمان‌هاي مونتاژ كننده وسايل نقليه محدود به استثناعات معين شده به وسيله IATF در ويرايش اول “قوانين”، براي ISO/TS 16949: 2002 مي‌باشند

سيستم مديريت كيفيت بايد كليه نيازمندي‌هاي ISO/TS 16949: 2002 به استثناي موارد مشخص شده در بالا را شامل شود. عدم كاربرد ممكن است تحت شرايطي كه فرآيند وجود دارد ولي در حال حاضر كاربرد ندارد اتفاق افتد، مانند مواردي كه هيچ‌گونه ابزار توليد متعلق به مشتري در محل مميزي شونده وجود ندارد و يا هيچگونه توافقنامه خدمات بين مشتري و سازمان وجود ندارد.

ISO 9004: 2000

2- مراجع الزامي

استاندارد زير شامل مقرراتي است كه از طريق ارجاع به آنها در متن استاندارد حاضر جزئي از اين استاندارد به شمار مي‌آيند. درصورتي‌كه با مدركي با ذكر تاريخ انتشار ارجاع داده شده باشد، اصلاحات يا تجديد نظرهاي بعدي آن شامل اين استاندارد نمي‌شود. به هر حال به طرف‌هاي موافقت‌نامه‌هايي كه براساس اين استاندارد تنظيم شده باشند توصيه مي‌شود امكان كاربرد چاپ‌هاي جديد اين مدرك را بررسي كنند. در مورد مداركي كه بدون ذكر تاريخ انتشار به آنها ارجاع شده است، همواره آخرين چاپ از هر مدرك ارجاع شده معتبر است. آخرين اطلاعات لازم را مي‌توان از مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران به دست آورد.

استفاده از مرجع زير براي كاربرد اين استاندارد الزامي است:

استاندارد ايران – ايزو 9000: سال 1380 سيستم‌هاي مديريت كيفيت – مباني و واژگان

 2 – استاندارد مرجع

استاندارد مرجعي كه در ادامه آمده شده است شامل مقرراتي مي‌باشد كه در سراسر اين متن به آن ارجاع داده شده و جزئي از مقررات استاندارد ( TS ) محسوب مي‌شود . براي مراجع داراي تاريخ ، الحاقيه‌ها و يا ويرايش‌هاي بعدي اين مدارك مورد استفاده قرار نخواهد گرفت . از طرفيني كه بر مبناي اين استاندارد ، قرارداد منعقد مي‌كنند ، دعوت مي‌شود كه از آخرين چاپ مدرك قانوني تعيين شده ذيل استفاده نمايند . در مورد مراجع بدون تاريخ ، آخرين ويرايش ، مبناي استفاده مي‌باشد اعضاي ISO و IEC فهرست استانداردهاي بين المللي معتبر را نگهداري مي‌كنند .

3- واژگان و تعاريف

ISO 9001:2000 ، سيستم مديريت كيفيت – الزامات

3- واژگان و تعاريف

براي مقاصد اين استاندارد بين المللي ، واژگان و تعاريف ارائه شده در استاندارد ايزو 9000 به كار مي‌روند . واژگان زير ، كه در اين ويرايش استاندارد ايزو 9001 به كار رفته‌اند تا زنجيره تامين كنندگان را توصيف نمايند ، تعبير يافته‌اند تا به زمان محاوره جاري نزديك‌تر باشند :

 واژه سازمان جايگزيني عبارت عرضه كننده در استاندارد ايزو 9001 : 1994 شده است و به واحدي اشاره مي‌نمايد كه اين استاندارد بين المللي در آن اعمال مي‌گردد . همچنين واژه تامين كننده جايگزين واژه پيمانكار فرعي شده است .

در تمامي متن اين استاندارد بين المللي هرجا عبارت محصول بكار رفته است ، مفهوم خدمات را نيز شامل مي‌گردد .

 3-1- واژگان و تعاريف مرتبط با صنعت خودرو

براي مقاصد اين استاندارد واژگان و تعاريف ارائه شده در استاندارد ايزو 9001 :2000 و موارد ذيل به كار مي‌روند

 3-1-1- طرح كنترل

شرح مدون شده‌اي از الزامات سيستم‌ها و فرآيندها بمنظور كنترل محصول

 3-1-2- سازمان با مسئوليت طراحي

سازماني كه داراي اختيار استقرار مشخصات يك محصول جديد يا تغيير مشخصات محصول موجود مي‌باشد .

 3-1-3- خطا ناپذيرسازي

طراحي و توسعه محصول و فرآيند ساخت ، بمنظور پيشگيري از ساخت محصول نامنطبق .

3-1-4- آزمايشگاه

تسهيلاتي براي بازرسي، آزمون يا كاليبراسيون كه ممكن است شامل آزمايشات شيميايي، متالورژيكي، ابعادي، فيزيكي، الكتريكي، قابليت اطمينان باشد. اما به اين مورد محدود نمي‌شود.

 3-1-5- دامنه كاري آزمايشگاه

مدرك تحت كنترل شامل موارد ذيل :

-  آزمايشات معين ، ارزيابي و كاليبراسيون‌هايي كه يك آزمايشگاه صلاحيت انجام آنها را دارد .

-  فهرست تجهيزاتي كه براي انجام موارد فوق الذكر مورد استفاده قرار مي‌گيرند .

-  فهرست روشها و استانداردهايي كه براي موارد فوق الذكر مورد استفاده قرار مي‌گيرند

 3-1-6- ساخت

فرآيند ساخت و يا فرآوري :

:: مواد اوليه توليد

:: قطعات توليدي يا قطعات خدماتي

:: مونتاژ

:: عمليات حرارتي، جوشكاري ، رنگ و نقاشي و يا ساير خدمات تكميل كاري 

 3-1-7- نگهداري و تعميرات پيشگويانه

فعاليت‌هايي بر مبناي داده‌هاي فرآيند جهت جلوگيري از مشكلات نگهداري و تعميرات با پيشگويي محتمل ترين حالات خطا براي پيشگيري از توقف توليد 

 3-1-8- نگهداري و تعميرات پيشگيرانه

 اقدامات برنامه‌ريزي شده جهت حذف علل تجهيزات و يا توقعات زمان بندي نشده توليد ، بعنوان خروجي از مرحله طراحي فرآيند ساخت .

 3-1-9- هزينه حمل اضافي

هزينه حمل اضافي ، نسبت به تحويل قرارداد شده .

يادآوري : علل بروز اين موضوع مي‌تواند روش ، مقدار ، موارد زمان‌بندي نشده تحويل و يا تاخيرهاي ناشي از تحويل باشد.

 3-1-10- مكانهاي دور ( مجزا)

محل‌هايي كه به عنوان پشتيبان مكان‌هاي توليدي تلقي مي‌شوند و در آنها فرآيندهاي غير توليدي رخ مي‌دهد.

 3-1-11- سايت

محلي كه در آنجا فرآيندهاي ساخت با ارزش افزوده انجام مي‌شوند .

 3-1-12- مشخصات ويژه

مشخصات محصول يا پارامترهاي فرآيند ساختي كه ممكن است بر ايمني تاثير داشته و يا بر تطابق با مقررات ، تناسب ، كاركرد ، عملكرد يا توالي فرآيند محصول تاثير گذار باشند .

 4- سيستم مديريت كيفيت

4-1- الزامات عمومي

ISO 9004: 2000

4- سيستم مديريت كيفيت

4-1- مديريت كردن سيستم‌ها و فرآيندها

براي راهبري و اداره موفق يك سازمان ضروري است كه آن سازمان به طريقي سيستماتيك و شفاف هدايت گردد. موفقت بايستي ناشي از استقرار و برقرار نگهداشتن سيستم مديريتي باشد كه جهت بهبود مداوم اثربخشي و كارايي عملكرد سازمان با در نظر گرفتن نيازهاي كليه طرف‌هاي ذينفع طراحي شده است. مديريت كردن يك سازمان شامل مديريت كيفيت در بين ساير زمينه‌هاي مديريتي مي‌باشد.

مديريت رده بالا بايستي سازماني «مشتري محور» به طريق زير ايجاد نمايد:

الف- مشخص نمودن سيستم‌ها و فرآيندهايي كه بتوانند به روشني درك شده و مديريت شوند و اثربخشي و كارايي آنها بتواند بهبود يابد.

ب- حصول اطمينان در مورد اجرا و كنترل اثربخش و كاراي فرآيندها و شاخص‌ها و داده‌هايي كه براي تعيين رضايت‌بخش بودن عملكرد سازمان مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

 مثال‌هايي در مورد فعاليت‌هاي مربوط به ايجاد يك سازمان «مشتري محور» عبارتند از:

- مشخص نمودن و پيشبرد فرآيندهايي كه منجر به بهبود عملكرد سازماني مي‌گردد

- بدست آوردن و بكار گرفتن داده‌ها و اطلاعات مربوط به فرآيند به صورت مداوم

- جهت دهي پيشرفت سازمان در راستاي بهبود مداوم

- بكارگيري روش‌هاي مناسب جهت ارزيابي بهبود فرآيند از قبيل خودارزيابي و بازنگري مديريت

 ISO 9001: 2000 ، سيستم مديريت كيفيت – الزامات

4- سيستم مديريت كيفيت

4-1- الزامات عمومي

سازمان بايد يک سيستم مديريت كيفيت را ايجاد، مدون و اجرا نموده و آن را برقرار نگهدارد و به طور مداوم اثربخشي آن را بر طبق الزامات اين استاندارد بهبود بخشد

سازمان بايد:

الف) فرآيندهاي مورد نياز سيستم مديريت كيفيت و كاربرد آنها را در سرتاسر سازمان مشخص نمايد.( به بند 1-2- رجوع شود) .

ب)  توالي و تعامل بين اين فرآيندها را تعيين نمايد.

ج)  معيارها و روش‌هاي لازم جهت حصول اطمينان از اين که هم اجرا و هم کنترل اين فرآيندها اثربخش هستند را تعيين کند.

د)   از در دسترس بودن منابع و اطلاعات لازم جهت پشتيباني از اجرا و پايش اين فرآيندها اطمينان يابد.

هـ) اين فرآيندها را پايش، اندازه‌گيري و تحليل نمايد.

و)  ‌اقدامات لازم جهت دستابي به نتايج برنامه‌ريزي شده و بهبود مداوم اين فرآيندها را انجام دهد.

اين فرآيندها بايد توسط سازمان بر طبق الزامات اين استاندارد مديريت گردد.

هرگاه سازمان تصميم بگيرد فرآيندي را كه بر انطباق محصول با الزامات تأثير مي‌گذارد به غير (تأمين‌کننده بيروني) واگذار نمايد، سازمان بايد از اعمال كنترل خود بر چنين فرآيندهايي اطمينان يابد. کنترل چنين فرآيندهاي واگذار شده به غير (تأمين‌کننده بيروني) بايد در چارچوب سيستم مديريت کيفيت مشخص گردد.

يادآوري: فرآيندهاي مورد نياز براي سيستم مديريت كيفيت اشاره شده در فوق بايستي شامل فرآيندهاي مربوط به فعاليت‌هاي مديريتي، فراهم ساختن منابع، پديدآوري محصول و اندازه‌گيري باشد.

 4-1-1- الزامات عمومي – تكميلي

اطمينان از كنترل فرآيندهايي كه به بيرون از سازمان محول گرديده ، رافع مسئوليت سازمان در قبال تطابق با كليه الزامات مشتري نمي‌باشد.

يادآوري : به 7-4-1 و 7-4-1-3 مراجعه شود.

 راهنماي IATF

هنگامي‌كه از منابع خارج از سازمان استفاده مي‌شود، محول كردن مسئوليت فني به آنها، مجاز نمي‌باشد. مي‌بايست به طراحي و توسعه محصول و فرآيند توجه ويژه‌اي شود. (بند 7-3-) به عنوان مثال انطباق با فرآيند تأييد قطعه توسط مشتري شامل كليه فعاليت‌هاي داخل و خارج از سازمان جزء مسئوليت سازمان مي‌باشد.

4-2- الزامات مستندسازي

4-2-1- كليات

ISO 9004: 2000

4-2- مستندات

مديريت بايستي مستندات و از جمله سوابق مرتبط مورد نياز براي ايجاد، بكارگيري و برقرار نگهداشتن سيستم مديريت كيفيت و همچنين براي پشتيباني از اجراي اثربخش و كاراي فرآيندهاي سازمان را مشخص كند.

ماهيت و گستره مستندات بايستي الزامات مربوط به قراردادها، قوانين و مقررات و همچنين نيازها و انتظارات مشتريان و ساير طرف‌هاي ذينفع را برآورده نموده و متناسب با سازمان باشد. مستندات مي‌تواند به هر شكل يا نوع از هر رسانه متناسب با نيازهاي سازمان باشد.

به منظور فراهم نمودن مستنداتي كه بتوانند نيازها و انتظارات طرف‌هاي ذينفع را برآورده سازد مديريت بايستي موارد زير را مورد توجه قرار دهد:

- الزامات قراردادي از جانب مشتري و ساير طرف‌هاي ذينفع

- پذيرش استانداردهاي بين‌المللي، ملي، منطقه‌اي و بخش‌هاي صنعتي

- الزامات مربوط با قوانين و مقررات ذيربط

- تصميمات اتخاذ شده توسط سازمان

- منابع اطلاعاتي برون سازماني مرتبط با ارتقاي شايستگي سازماني

- اطلاعات مربوط به نيازها و انتظارات طرف‌هاي ذينفع

ايجاد، استفاده و كنترل مستندات بايستي با توجه به اثربخشي و كارايي سازمان برطبق معيارهايي از قبيل موارد زير مورد ارزيابي قرار گيرد:

- قابليت كاركرد (از قبيل سرعت پردازش)

- سهولت بكارگيري توسط كاربر

- منابع مورد نياز

- خط‌مشي‌ها و اهداف

- الزامات جاري و آتي مرتبط با مديريت دانايي

- ترازيابي و الگوبرداري سيستم‌ها و مستندات

- فصل‌مشترك‌هاي مورد استفاده توسط مشتريان، تأمين كنندگان و ساير طرف‌هاي ذينفع سازمان.

 سازمان بايستي از دسترسي افراد داخل سازمان و ساير طرف‌هاي ذينفع به مستندات برمبناي خط‌مشي انتقال اطلاعات سازمان اطمينان حاصل نمايد.

ISO 9001:2000 ، سيستم مديريت كيفيت – الزامات

4-2- الزامات مستندسازي

4-2-1- كليات

مستندسازي سيستم مديريت كيفيت بايد شامل موارد زير باشد :

الف) خط مشي كيفيت و اهداف كيفيتي مدون شده .

ب) ‌  نظامنامه كيفيت .

ج)   روش‌هاي اجرايي مدوني كه از طرف اين استاندارد بين المللي الزام شده‌اند .

د)    مستندات مورد نياز سازمان براي حصول اطمينان از مؤثر بودن طرح‌ريزي ، اجراء و كنترل فرآيندهاي آن .

هـ)  سوابق كيفيتي كه توسط اين استاندارد الزام شده‌اند ( ر.ك.{4-2-4-} ) .

يادآوري1: هنگامي كه در اين استاندارد بين المللي از عبارت روش اجرايي مستند استفاده مي‌شود ، منظور روش اجرايي است كه ايجاد شده، مدون گرديده ، مستقر شده و مورد نگهداري قرار مي‌گيرد 

يادآوري2: گستره مستندسازي سيستم مديريت كيفيت در هر سازمان مي‌تواند به دلايل زير متفاوت باشد :

الف) ‌اندازه سازمان و نوع فعاليت آن.

ب)‌  پيچيدگي فرآيندها و تأثيرات متقابل آنها.

ج)  صلاحيت نيروي انساني.

 يادآوري 3 : مستندسازي مي‌تواند بر روي هر واسطه اطلاعاتي صورت پذيرد .

 4-2-2- نظامنامه كيفيت

ISO 9001:2000 ، سيستم مديريت كيفيت – الزامات

4-2-2- نظامنامه كيفيت

سازمان بايد نظامنامه كيفيتي را ايجاد نموده و نگهداري نمايد كه شامل موارد زير باشد:

 الف) ‌دامنه كاربرد سيستم مديريت كيفيت ، شامل جرئيات و دلايل هرگونه كنارگذاري الزامات استاندارد ( ر.ك.{1-2} )‌.

ب)  ‌روش‌هاي اجرايي مدون سيستم مديريت كيفيت ، يا ارجاع به آنها .

ج)  ‌توصيفي از تاثيرات متقابل بين فرآيندهاي سيستم مديريت كيفيت .

 نظامنامه کيفيت – تکميلي الزامات خاص سازه‌گستر:

نظامنامه كيفيت سازمان بايد الزامات خاص مشتري را شامل شود

 نظامنامه کيفيت – تکميلي الزامات خاص ساپکو

يادآوري1:   نظامنامه كيفيت سازمان بايد الزامات خاص مشتري را شامل شود

يادآوري2:  در تدوين روشهاي اجرايي بايد كليه فعاليتها و مسئول اجراي آنها به روشني مشخص شده باشند

يادآوري3: روشهاي اجرايي بايد دستورالعملها را شامل شده و يا در آن به دستورالعملهايي اشاره شده باشد

يادآوري4: در دستورالعملها بايد روش انجام كار به‌روشني توضيح داده شود و تا حد امكان از ارجاع دادن به مدارك ديگر خودداري شود

 4-2-3- كنترل مستندات

ISO 9001:2000 ، سيستم مديريت كيفيت – الزامات

4-2-3- كنترل مستندات

مستنداتي كه در سيستم مديريت كيفيت الزام شده‌اند بايد تحت كنترل باشند . سوابق كيفيت نوع خاصي از مستنداتي بوده و بايد مطابق الزامات مندرج در { 4-2-4 } تحت كنترل قرار گيرند .

يك روش اجرايي مدةن بايد براي تعريف كنترل‌هاي مورد نياز زير اجراء گردد :

الف) تصويب مستندات از نظر تناسب آنها ، پيش از انتشار .

ب)‌  بازنگري و به روزآوري – بر حسب تغييرات و وضعيت ويرايش جاري مستندات مشخص شده‌اند .

ج)  حصول اطمينان از اينكه تغييرات و وضعيت ويرايش جاري مستندات مشخص شده‌اند .

د)  ‌ حصول اطمينان از اينكه ويرايش‌هاي معتبر مستندات در مكان استفاده در دسترس مي‌باشند .

و)  ‌ حصول اطمينان از اينكه مستندات با منشاء برون سازماني ، مورد شناسايي قرار گرفته‌اند و توزيع آنها تحت كنترل است .

ز)   حصول اطمينان از اينكه مستندات غير معتبر مورد استفاده ناخواسته قرار نمي‌گيرند و در صورتيكه به هر دليلي نگهداري شوند ، به نحو مناسبي مورد شناسايي قرار مي‌گيرند

 4-2-3-0- الزامات مشتري

الزامات خاص سازه گستر

تامين كننده بايد ماتريس مدارك را كه نشان دهنده ارتباط هر مدرك (مانند مدارک مختص طرح‌ريزي و تکوين محصول، مستندات فني و ...) با ديگر مدارك است  را به منظور ارزيابي اثرات تغيير يك مدرك بر روي مدارك ديگر تهيه نمايد.

يادآوري1 : مدارك و داده ها مي توانند به صورت هر نوع واسط اطلاعاتي مانند نسخ مكتوب يا واسط‏هاي الكترونيكي  و كامپيوتري باشند

 4-2-3-1- مشخصات مهندسي

سازمان بايد فرآيندي داشته باشد تا از بازنگري به موقع ، توزيع و اجراي تمامي استانداردها ، مشخصات و تغييرات مهندسي برطبق برنامه زمان‌بندي خواسته شده مشتري ، اطمينان حاصل نمايد

اين بازنگري به موقع بايستي تا حد امكان زود انجام شود و نبايد بيش از دو هفته به طول بيانجامد سازمان بايد سابقه تاريخ هر تغيير اعمال شده در توليد را نگهداري كند . اعمال اينگونه تغييرات بايد شامل به روز رساني مدارك باشد .

يادآوري : با هر تغييري در اين استاندارد/مشخصات ، هنگاميكه اين مشخصات به سوابق طراحي ارجاع مي‌دهند ، يا در صورتيكه آنها بر مدارك فرآيند تائيد قطعات توليدي تاثير گذار باشند ، مانند طرح كنترل ، FMEA ها و غيره لازم است تا سوابق تائيد قطعات توليدي مشتري بروز گردد .

 

برچسب ها :استانداردهاي ISO/TS 16949 , ISO 9004 , ISO 9001 اصول مديريت كيفيت|سيستم مديريت كيفيت |استانداردهاي سيستم مديريت كيفيت

خط تولید  ، خدمات فنی و مهندسی ،کارخانه تولید ،خط تولید لوله پنج لایه pex،خط تولید لوله پکس ،محصولات پلیمری ،صنعت پلیمر ، محصولات لاستیک و پلاستیک ، ماشین آلات تولید ،راه اندازی کارخانه ، نصب و راه اندازی خط تولید ، مشاوره صنعتی ، مشاوره تولیدی ،سرمایه گذاری صنعتی و تولیدی ، طرح توجیهی ، پروژه صنعتی ، سازنده خط تولید ،سازنده ماشین آلات ،اکسترود تولید ،سازنده اکسترودر تولید ،اکستروژن ،سازنده_دستگاه تولید لوله پنج لایه ،پلیمر ،تکنولوژی تولید ،فرآیند تولید ،تجهیزات صنعتی،

خط توليد پروفيل در و پنجره upvc، خط توليد داکت برق، خط توليد پنل ديوارپوش ، پانل ديواري و سقف کاذب pvc، خط توليد لوله پليکا PVC، خط توليد لوله تک لايه PEX ،خط توليد لوله پنج لايه کامپوزيت آلومينيوم و پکس  PEX AL PEX، خط توليد لوله يک لايه وچند لايه پلي اتيلن و پلي پروپيلن و پکس PP,PE,PEX، دستگاه لمينيت پانل، دستگاه هات استمپ پانل PVc خط UV ، هاي لايت يا براق پانل

,p production line FIVE LAYER PIPE ,PEX FIVE LAYER PIPE ,PIPING_PEX ,TUBE PEX ,PEX piping, ,PEX_AL_PEX ,PEX PIPE ,PEX_TUBE,production line ,PRODUCTION LINE POLYMER ,Trading Company, ,Production plan ,Industrial design ,Production Project ,Industrial project ,Technical Services ,Engineering services ,production technology ,Production Process ,Industrial equipment ,Machinery, ,Machine ,Setup Factory ,Installation production line Industry,Extrude,extrusion ,Industrial, ,Manufacturer production line, Manufacturer machines and machinery, #pex_pipe_production_line,

,Pex pipe machinery, Pex pipe machine, FIVE LAYER PIPE , ، PIPE PEX-AL-PEX ، pex five layer pipe production line, pex piping production machine  pex pipe، pex tube machinery، PEX tubing، PIPE MANUFACTURE pex-al-pex-pipe-five-layer-production-line-machinery-machine- piping-tubing-tube-ManufacturerEX-AL-PEX PIPE production machine|pex five layer pipe production line| piping machinery| tube tube|PEX tubing| tubing MANUFACTURE FIVE LAYER PIPE , , PERT ، PIPE PEX-AL-PEX ،pex pipe , pex five layer pipe production line, pex pipe production line  pex، pex piping ، pex pipe mashinery، PEX PIPE MACHINE،PEX AL PEX PIPE

خط توليد لوله پنج لايه و تک لایه آلومینیوم و پکس pex ، ماشین آلات توليد لوله پنج لایه و تک لایه پکس PEX ، دستگاه تولید لوله هاي پنج لايه ، کارخانه تولید لوله پنج لایه PEX ، خط تولید لوله تک لایه PEX , PERT خط-تولید-دستگاه-لوله-پنج-لایه-پکس-آلومینیومخط توليد لوله پنج لايه و تک لایه کامپوزیت آلومینیوم و پکس pex ، ماشین آلات توليد لوله پنج لایه و تک لایه پکس PEX ، دستگاه تولید لوله هاي پنج لايه ، کارخانه تولید لوله پلي اتيلن PEX ،